user - SEO, SEM blog

Keresőoptimalizlás, SEO, user experience, Open Laszlo

Optimalizáljuk weboldalunkat

2006.12.07. 15:07 user

Na akkor kicsit igyekszem konkrétabban fogalmazni, és nem kerülgetni a forró kását. Kezdjük kicsiben:

Vegyük azt, hogy van egy egészen kis cégünk, és elhatározzuk, hogy alkalmazkodva a kor kihívásainak és elvárásainak készítünk hozzá egy weboldalt. Nem vagyunk mohók, ezért mondjuk 5 oldalban maximalizáljuk a site-ok számát.

Az internettől teljesen függetlenül ugye minden cégnek elemi érdeke, hogy pozícionálja önmagát, megtalálja a saját célpiaci szegmensét, és ahhoz pozícionálja saját termékét. Adott piaci szegmenshez ugye adott kommunikációs stratégia kell, és ez alól már nem kivétel a vállalati honlap sem. Erről már csevegtem magammal a Kinek? Mit? Hogyan? című postban.

Célcsoport vs. Tartalom

Mivel feltételezzük, hogy megvan a célcsoport, elvileg azt is tudjuk, hogy (figyelem, nagyzolás következik!) B2B vagy B2C honlapot készítünk-e. Ez ránézésre felesleges szőrözésnek tűnhet, de nem így van. Au contraire mon ami! Egy B2B oldal esetén nyugodtan használhatjuk, sőt javasolt is használni azokat a szakmai kifejezéseket, zsargonokat, amik az adott szakmára jellemzőek. Egy klasszikus példával élve, ha mondjuk fegyvereket akarunk árulni a hadseregnek, akkor az "elsütő billentyű" és "félautómata" szavak használatának létjogosultsága van, viszont ha mondjuk unatkozó milliomos gyerekeknek, vagy Zámbó Jimmynek akarunk Karácsonyra akciós Berettát eladni, akkor inkább a "ravasz", "stukker", illetve a "Bruce Willisnek is ilyen van" szavakat eröltessük. Remélem nagyjából világos mire gondolok. Sunyi átkötés következik:

Kulcsszavak

Elérkeztünk az egyik legfontosabb elemhez. Általános tanács, hogy az ún. oldalon történő (a.k.a on-site) optimalizálási folyamat során 2-3 kulcsszónál többre ne akarjunk koncentrálni. Ennek valójában matematikai oka van. Nevezetesen az, hogy az egyes szavakat a keresők súlyozzák előfordulásuk száma és helye (!) szerint. Ha túl sok szóra próbáljuk optimalizálni (van erre valami szinoníma???) oldalunkat, az egyes szavak súlya elaprózódik, és célt tévesztünk.

Kulcsszavakkal kapcsolatos legfontosabb fogalmak:

  • gyakoriság [frequency] - Az oldalon hányszor szerepel az adott szó (első 250 karakter kiemelt fontosságú)
  • %-os arány [density] - Az összes szónak számának hány %-a az adott szó (ne legyen több 20%-nál)
  • fontosság [prominence] - Az adott szó fontossága, amit az elhelyezés mutat meg.

Erről a bizonyos fontosságról még néhány gondolatot megosztanék, nevezetesen, hogy miként tudjuk megmondani a kereső póknak, hogy az a szó, amit adott helyen talál fontosabb, mint a többi. Itt már egy nagyon pici html ismeret szükséges, mert tag-ek segítségével érhetjük ezt el (direkt raktam bele szóközöket, nem tudom hogy jelenítené meg a blog különben):

  • < title > < / title > - Az oldalunk címe, ami a nem tévesztendő össze a tartalomban lévő címmel. Ezt a böngésző ablak bal felső sarkában látjuk. Ez a legfontosabb elem, és az ebben szereplő szavak kapják a legnagyobb súlyozást. Ne essünk viszont abba a csapdába, hogy 150 szót próbálunk ide beírni, mert egyrészt hülyén néz ki, nevetségesség tesszük magunkat, és semmi értelme. 4-5 szónál ne legyen több. Úgy gondoljunk rá, mint egy könyv, vagy cikk címére. A szavak fontossága balról jobbra haladva csökken!
  • < h1....hn > - Az ún. cím tagek. (A "h" a header szóból jön). Ezeket általában arra használjuk, ha a tartalmat akarjuk tagolni, kvázi bekezdés címek. Ezekhez tartozik egy alapértelmezett betű stílus is (a h1 nagy és ronda, ahogy nő a szám, úgy csökken a betű méret), amit azonban css-el nagyon könnyen meg tudunk változtatni.
  • < description > - Ez az egyik ún. META, vagyis leíró tag. Ennek a tartalma jelenik meg pl. a Google-ben lefuttatott keresés eredményeként kapott találati listában a címek alatt. Szintén kiemelt fontosságú, és nem csak a találati hely miatt. Ez az első információ a cím után, amit a látogató elolvas az oldalról. Ha ez nem kelti fel az érdeklődését, hiába a jó helyezés, nem kattint a linkre.
  • < keywords > - Szintén egy META tag, mint ahogy a neve is mutatja az oldalhoz kapcsolódó kulcsszavakat adhatjuk meg itt. Használata javasolt, de csak a biztonság és precizitás kedvéért, ugyanis korábbi visszaélések miatt ezt a tag-et a keresők nem igazán veszik jelenleg figyelembe.

OK. Örülünk, kész a weboldalunk! Ne felejtsük el regisztrálni a különböző keresőkben! Ehhez szinte minden kereső oldalán fel van tűntetve a megfelelő link, most nem tennék ide mutatóba egyet sem.

4 komment

Címkék: keresőoptimalizálás user-experience oldaltervezés pozícionálás

A bejegyzés trackback címe:

https://user.blog.hu/api/trackback/id/tr5021520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dávid 2007.01.04. 02:25:54

A böngészőben a usernek megjelenő, vagy a kód első 250 karakterére gondolsz?

user 2007.01.04. 09:07:57

Szia Dávid!

A usernek megjelenő első 250 karakterről van szó. A keresők elválasztják a kódot a tartalomtól az értékelés során.

Till Zoltán · http://www.hatekonysag.hu/blog/ 2007.01.07. 00:09:54

A cikk tetszik, feliratkoztam a blogodra is.
Ezt viszont nem vágom mit jelent: "Au contraire mon ami!"
Lefordítanád?

user 2007.01.07. 12:20:51

Zoltán!

Jelentése: Ellenkezőleg, barátom!
És köszönöm az érdeklődést!
süti beállítások módosítása