Mint ígértem, ebben a postban megpróbálok arról az esetről elmélkedni, mikor egy cég webshop-pal rendelkezik, és hogy miért is jó az neki. Háááárom és:
Szerintem azzal mindenki egyetért, hogy az online vásárlást biztosító cégek túlnyomó többsége tisztában van az internet jelentőségével, így az előző kategóriára vonatkozó kritikák rájuk nem vonatkoznak. Azonban egy dolog rendelkezni egy internetes bolttal és egy másik dolog tervezni vele.
Egyrészt ugye a vásárlóknak oda kell találniuk ezekre az oldalakra, és ha már egyszer odaértek, akkor valahogy vásárlásra kéne bírni őket. Az odatalálás követelményei ugye egyrészt a már unalomig ismételt SEO, illetve a kapcsolódó hagyományosnak tekinthető marketing praktikák. Szerény nyomott véleményem szerint az elsődleges feladat a bizalom kiépítése, illetve az, hogy érdekeltté tegyük a látogatót abban, hogy a weben vásároljon, ne a közértben. A bizalom kiépítése, és megtartása talán a legnehezebb feladat, bár látni nagyon jó megoldást erre pl. az eBay esetében használt véleményezési rendszer "személyében". Ha sokan mondják valamiről hogy igaz, akkor mégtöbben fogják azt hinni, hogy az igaz. Így ha sokan mondják rólunk, hogy megbízhatók vagyunk, teljesítjük a vállalt kötelezettségeket, akkor sínen vagyunk. Azonban egy kicsit ez is a 22-es csapdája mintájára hajaz. Miért fognak az első vásárlók bízni bennünk? Itt harap a kígyó a farkába és érintjük a másik fő kérdéskört: érdekeltté tenni a vásárlásban. Ez ugye főleg olyan előnyök biztosításával érhető el, amik a személyes vásárlási folyamatból hiányoznak:
-
Teljes körű, részletes termékismertetők - lehetőleg nem pdf formátumban, hogy a keresők is érzékeljék. Ne feledjük, olyan márkaneveket írhunk ide tonnaszám, amik gyakran keresettek.
-
Árpolitika - ehhez mondjuk nem elég annyit kitalálni, hogy 1000-rel ócsóbb' lesz a KV-főző, hanem célszerű az adott termékek életciklusához tartozó árképzési stratégiát kreálni, pont mint a face-to-face értékesítés esetén. Na meg hogy tud-e átvételkor fizetni. Én pl. rohadtul nem mernék nagyobb értékű cuccot rendelni úgy, hogy előre fizetek, mert féltem a pénzem. Szerintem tök normális reakció.
-
Időszakos akciók - ez ugye főleg a kezdeti időszakban üthet nagyot, meg a hagyományos vásárlási bummok (vö. Karácsony) idején
-
Teljes árgarancia - véleményem szerint hatékony, de nagyon veszélyes taktika. Egyrészt a vevő számára nagy megnyugvást/így könnyebb döntést jelent, hogy kvázi 0 kockázatot vállal, másrészt viszont a cég számára kurva nagy rizikó, hogy idióták ne dobáljanak vissza mindent 2 nap után viccből. Szóval ez komoly tervezést igényel. Az egyik műszaki cikkeket áruló webshop úgy csinálja, hogy csak bizonyos, drágább árfekvésű termékeknél alkalmazza ezt a megoldást. Okos.
Ezeken túl még persze egy csomó más kisebb nagyobb dolgot ki lehet találni; az adott cég lehetőségétől függ.
Kiemelt szerepe van viszont a már többször aposztrofált user-experience, vagyis felhasználói élmény őőőő....-nek. Most megint csak személyes véleményem következik, szóval akit innentől nem érdekel a dolog, az menjen szotyizzon egyet, vagy nemtom.
A legfőbb alapelv, az egyszerűség, ezt már Hannibal Lecter is megmondta. Ne mozogjon, ne legyen agyon színezve, itt a belbecs többet ér mint a külcsín. Senki nem szereti, ha különböző izgő-mozgó bizbaszok elterelik a figyelmét, miközben a következő fél milliójának keresi a helyét. Vegyünk egy konkrét példát, amivel én is sokat tököltem korábban, tv vásárlás. Szerintem a legtöbbünk ezt úgy csinálta, hogy először ellátogattunk a különböző gyártók web oldalaira, és ott megnéztük az aktuális kínálatot, majd ujjongva ugrottunk fel, mikor megtaláltuk a kedvencünket. Másodpercek múlva pedig morogva bazmegeltünk, hogy miért nem képesek ezek a köcsög multik kitenni árakat. Na jó, irány a következő cég, ahol a történelem megismételte önmagát. És így tovább örökké. Ekkor jön az isteni szikra, hogy másoljuk ki az adott termék pontos típusát, és keressünk rá arra. Na itt jön a képbe az, hogy a termékleírásokat szövegesen tegyük a honlapunkra, mert ha pl. egy konkrét tv típusra keresünk a Google-ben, akkor szeritnem az első 20 találat online bolt lesz.
OK, a csóka már a honlapunkon van, hogyan tovább, mit akar látni? Először is látni akarja a terméket. Ha már egyszer lehetővé tesszük, hogy "Kattintson ide a nagyításért", akkor tényleg egy nagyobb kép jelenjen meg! Ne térjen el a leírásunk a gyártó honlapján lévőtől, mert megzavarodik a delikvens (jogosan) és azt fogja hinni, hogy vetítünk az értékesítés érdekében (jogosan). Magyarázzuk meg az egyes szavak jelentését, főleg az egyre gyakoribb buzz-wordökre gondolok, mert ez segíti az összehasonlítást, és a döntéshozatalt. Pl. fingom sincs mi az a dinamikus kontraszt, és miért jó, ha az értéke 1000000000. Javasoljunk felhasználási területeket még az elején, felhasználói típusok szerint: főleg tv, főleg dvd, főleg játék konzol, monitorként használja-e stb stb. Természetesen lehetnek átfedések a kategóriák között, de ezzel is tudjuk vezetni a látogatót, és nem csak kattintgat majd össze-vissza (ne feledjük, nem csak internet-buzik használják a netet!). Sokat segít, ha össze tud hasonlítani termékeket az ember, lehetőleg egyező ismérvek szerint. Tehát ne csináljunk olyat, hogy ennek a tv-nek a kontrasztja 1400:1, ezért jobb mint az a tv, mert annak 1000 oldalas a teletext menüje. Tudjátok, alma-körte.
Mindezeket a cuccokat azonban egy még átfogóbb keret veszi körül, a buying-cycle, vagyis vásárlási folyamat: Megismer -> Dönt -> Választ. Nekünk arra kell koncentrálni, hogy mindegyik fő fázisban a lehető legtöbb támogatást megadjuk.
Kedves feleim, adjátok hát meg mit kér a nép.