user - SEO, SEM blog

Keresőoptimalizlás, SEO, user experience, Open Laszlo

Tévézzé'. Fikázó. RSS takarmány.

2007.04.05. 11:34 user

Ez a post a c6.hu oldalról fog szólni. Korábban már jeleztem, hogy miként kerültem kapcsolatba vele.

Ha éppen rossz a hangulatom, amikor először látom az oldalt, akkor ezt a postot valószínűleg a következő - egy rádiókabaréban hallott - idézettel kezdeném:

...most még fos, de ha összeáll, akkor még lehet szar.
De mivel nem volt rossz hangulatom, ennél azért tüzetesebb vizsgálat alá vettem a pácienst.

Megpróbálok lépésről lépésre haladni az értékelésben, de nehéz lesz, mert ugye egy oldal elemei és azok funkciói nem választhatók szét élesen egymástól. Kezdem a külsőségekkel.

Valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk az oldal célcsoportja a fiatal generáció. Azonban abban már nem vagyok biztos, hogy egy oldal azért lesz fiatalos, mert a kék, sárga és zöld színek szemrepesztően neonszerű változatai kacsintanak ki ránk a monitorból. Lehet persze, hogy egy előzetes kutatás eredményét látjuk, ez esetben én öregedtem tegnap óta 10 évet, és én kérek elnézést. Ha nem ez történt, akkor mindenek előtt lecserélném ezeket a színeket valami élvezhetőbbre.

Lássuk, mit ajánl maga az oldal. C6 Közösségi portál. Azt hiszem nem én vagyok az egyetlen, akinek ilyenkor az első kérdés ami eszébe jut, hogy ez akkor olyan, mint az iwiw? Nos ez nem olyan, ami még önmagában nem baj.
Saját tapasztalatom szerint, ha egy ismeretlen portállal (különböző témakörökbe tartozó cikkeket összegyűjtő és megjelenítő felület, mondjuk) találom magam szemben, akkor soha nem azzal kezdem, hogy megpróbálom átlátni az egészet, sokkal inkább a menüben próbálok eligazodni.

Íme:

Nyitólap – WebXtreme – Chat – Radio – Kultúra – Kultusz – Glóbusz – Oldal információ

A szöveg formázása nem véletlen, az oldalon így láttam. A költő itt gondolom arra gondolt, hogy a vastagon szedett szavak a kiemelten fontos szolgáltatásokat rejtő gombok. Súgok, a nagy durranás a WebXtreme gomb mögött van. Mindez persze csak az után derült ki, hogy rákattintottam, kíváncsiságból, hogy ezmijafene, mert azon túl, hogy furcsa, nem mondd nekem semmit. Persze az is lehet, hogy ez a szó egy olyan márkanév, amit a nálam okosabbak, vagy akár az oldal célcsoportjába tartozók értenek, és olyan kattintási ingert kapnak tőle, amitől ívet hegeszt a vezeték nélküli egér.
Komolyan, a szerkesztők maguk is úgy gondolják, hogy a többi menü kevésbé fontos, vagy mi? Pedig valójában ott van a tartalom, és az oldal címében fémjelzett közösségi értékteremtésre lehetőséget adó opciók. De ne ugorjunk előre, haladjunk lépésről lépésre, és igyekszem jelezni az elérhető közösségépítő funkciókat.

WebXtreme:

Deja vu. Aki ismeri a netvibes.com oldalt, az már tudja, miről van szó. Aki nem ismeri, annak elmondom. Az oldal célja az, hogy össze tudja gyűjteni a kedves látogató a kedvenc oldalainak feedjeit, és egy, a színek miatt viszonylag nehezen átlátható grafikus felületen egyszerre tudja azokat követni. A színek szerencsére állíthatóak, szóval ez nem olyan nagy probléma.
Az első belépéskor van egy előre elkészített összeállítás, néhány hírdobozzal, egy oldalajánlóval. Illetve van még egy irányítószám kereső, de hogy minek, azt nem tudom, ennél azért már érdekesebb widgeteket is készítettek
Új tartalmat az „Új tartalom hozzáadása” gombbal adhatunk hozzá. Rákattintottam, és nem hittem a szememnek. Amit láttam annyira szemen rúgott, hogy nem tudok szabadulni tőle. Ez pedig a „Saját RSS takarmány hozzáadás”. Most őszintén, ezt ki hagyta jóvá? Egy ilyen oldalt azok tudnak használni, akik tudják mi az RSS feed, és azt hogy azok miként olvashatók. Becsülendő dolog, hogy magyarul kívánnak írni, de néha az angol terminust nem érdemes lefordítani, vagy ha lehet, akkor sem így.
Röviden itt tud az ember tartalmi kategóriákat létrehozni, és azokhoz feedeket adni.
Közösségi szolgáltatás itt nincs, mert pl. a saját összeállításomat nem tudom megosztani mással.

Chat:

Regisztrációhoz van kötve, ami nem annyira szerencsés, bár a rendszeresen visszajárók számára nem okoz gondot. Erre nem érdemes túl sok szót vesztegetni. Működik. Bár péntek este van, mégis teljesen egyedül voltam. Ha nincs elég regisztrált felhasználó, akkor a jelszavas védettség nem biztos, hogy indokolt. Most megint elbizonytalanodtam, hogy ez egy új oldal-e, vagy csak nincs látogatója.
Ha a chat közösségi szolgáltatás, akkor itt van.

Radio:

Ez jól működik. Odafigyeltek arra, hogy többféle lejátszóval is kompatibilis legyen. Nekem úgy tűnik saját gyűjteményből játsszák a számokat, szóval aki egy rádió gyűjteményt keres, az nem fog örülni, de aki csak háttérnek szeretne valamit, az szeretni fogja.
Itt remélem senki nem keres közösségi szolgáltatást.

Eddig tartottak a kiemelt menüpontok. Innentől indul a portál része a dolognak. Az alapötlet szerintem nagyon jó, hogy minden cikk rövid ízelítőjéhez képet raknak. Ha azok szemléletesek, vagy a kedvenc sztáromat mutatják, akár olvasás nélkül kattintok. Általánosságban az is tetszik, hogy az oldalak bal oldalán mindig láthatók a főbb tartalmi kategóriák, és az azokhoz tartozó – gondolom – legfrissebb főcímek. Nézzük a tartalmat:

Kultúra:

Gondolom, nem árulok zsákbamacskát, ha azt mondom, hogy a különböző médiumokban (tv, zene, könyv) megjelenő híreket és értékeléseket találunk. De nem akárhogy! Tévézzé! meg Fikázó meg Nehagydki!. Jaj! Ez utóbbi nem egy menüpont neve, hanem spontán reakció. Ettől lesz egy oldal hangvétele fiatalos? Lehet, de ettől függetlenül van néhány kérdésem. Ami a Nehagydki! kategóriába tartozik, azt jobban ajánlja az oldal, mint a többit? Mert akkor a többit minek ajánlja? Vagy ez azoknak van, akiknek nincs idejük elolvasni a többit? Az majd használ rss feedert. Vagy a WebXtreme-t. Szerintem.
Figyelem, tetten érhető közösségi szolgáltatás! Nevezetesen a Ti írtátok rovat. Nos ebbe eddig úgy tűnik csak a szerkesztőség írt, de a lehetőség adott. Azt nem tudom, hogy van-e bármilyen előzetes cenzúra, ami alapján kikerül egy írás. Mert ugye a szabad közösségi érzésnek érzésem szerint feltétele az, hogy azt mondok, amit csak akarok, mondjuk a netikett és az elemi udvariasság szabályait betartva. Ha már cenzúráznak, az annyira nem jó érzés. Mondjuk ez az írás kikerülne? Ettől függetlenül a lehetőség adott, és a kezdeményezés dicséretes! Írjatok!

Kultusz:

Ha elrohadt a parkettád, divatos ruhában menj el Budapestre, és ismerj meg a nagyvárosi szubkultúrára jellemző dolgokat. Plusz egy nagy kérdőjel. Így tudnám egy mondatban összefoglalni a zavarba ejtő, Kultusz nevű részt. Tényleg zavarban vagyok, mert más helyeken ezek a kultúra rész alá szoktak tartozni. A kérdőjel meg pont az, ami. Fogalmam sincs, de a név alapján a készítőknek sem volt sokkal több.
Nincs közösségi szolgáltatás!

Glóbusz:

Bár ez esetben a menü elnevezése önmagáért beszél, itt is van egy komoly hiba. Feleslegesen bontották szét ennyi alpontra ezt a részt. Az „Outlook” (ez miért angol, mert cool?), az „Utazó” és a „Kaland” ugyanazt tartalmazza. Országok és városok bemutatását. A Kinehagyd! egy jó pont, programajánló, de nem tudom, hogy miért nem a Nehagydki! szerepel újra, amit már elvileg megismert a nagyközönség. Szintén jó ötlet az ételajánló, ahol különféle országok ételeiből szemezgethetünk.
Itt szintén van közösségi szolgáltatás! Kapcsolódó élményeket lehet cikk formájában beküldeni, és remélni, hogy publikálják azt. Ez egyébként ennél a résznél különösen fontos lehet, mert az emberek sokkal szívesebben hisznek más emberek beszámolóinak, mint az irodák marketing szövegeinek.

Összefoglalva úgy érzem a készítők nem igazán tudták eldönteni, hogy mit szeretnének, amikor elindították az oldalt. Egy fiatalos portált, ahol a látogatók kedvükre böngésznek a cikkek között, miközben jól célzott reklámokra kattintanak?
Közösségi portálnak ugyanis nagyon kevés sajnos. Kíváncsi vagyok a szerkesztők szerint mi benne a közösségi. Nem lehet hozzászólni a cikkekhez, vagy egymáshoz. Nem tudnak saját, egy adott témához kapcsolódó blogot indítani az érdeklődők. Nem tudják megosztani kedvenceiket és rss gyűjteményüket. A cikk beküldésen kívül semmi közösségi nincs a dologban, talán a chat, de arra meg már van bőven más megoldás.
Ami jelen pillanatban felkeltheti az érdeklődést, az a WebXtreme név alatt futó szolgáltatás, de ezt meg még soha nem láttam párhuzamosan említve a netvibes.com oldallal.

Bennem csak egy rikító színű kérdőjel maradt.

4 komment

Címkék: c6 oldalértékelés

A bejegyzés trackback címe:

https://user.blog.hu/api/trackback/id/tr1854939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2007.04.05. 20:43:58

Csak a felütés forrását pontosítanám, lévén nekem is egyik kedvenc poénom: Hofi Géza.

Jó tudni, hogy az alábbi történet főszereplője 'adta' (javasolta) Hofinak a művésznevét, mikor Szegeden volt kezdő színész. Mármint a Hofi, nem a nagydarab Szendrő József, akiről az alábbi kis történet szól.

Új, fiatal vendégrendező meghívja a főpróbára a direktort, Szendrőt. Lemegy a próba, majd nyájasan kérdi az igazgatót:
- Direktor úr, milyen volt?
- Fos.
- És ha, ö, ha majd még összeáll?
- Akkor még lehet szar.

user 2007.04.06. 08:51:23

Igen! Én sajnos már nem emlékeztem ennyire pontosan a dologra, köszi! Most megint röhögtem rajta :)

Proxy · http://halozatkereso.blog.hu 2007.04.10. 21:24:09

Zseniális post, Imádom! :D

A hozzászólás érdemi része: A Nehagydki! és a Fikázó szerintem igenis jól elkülöníthető részek, csak ezt egy normális kritika rovat nem így szokta. Gondolom sokan vannak, akik a csípős, negatív "kritikát" részesítik előnyben a pozitív, vagy az építő jellegűvel szemben. Tehát akik szeretnek kvázi "fikázást" olvasni: ezek számára találták ki a képes értékelési rendszet, hogy egy pillantás alatt ki lehessen szűrni a 10-ből két csillagos kritikákat.
Ezen az oldalon ezt a típusú kritikát külön ki is emelték a többivel szemben, hogy könnyebben megtalálható legyen. A neagydkiben pedig valószínűleg csak jó dolgokat írhatnak.

user 2007.04.11. 12:43:35

Köszönöm!

Nekem nem a tartalommmal, hanem az elnevezéssel volt gondom, de lehet, hogy én nekem nem jött csak be. A nehagydki meg emlékeim szerint szintén ajánló, úgy mint a többi, és ezzel volt gondom. De lehet, hogy a kákán is csomót keresek, és én vagyok a szemét.
süti beállítások módosítása