Azt hiszem a címben rejlő paradoxon mutatja leginkább a viszonyomat az internethez, és az internetes munkához. Ha úgy tetszik legyen ez az ars poeticam.
Az én olvasatomban ez azt takarja, hogy a web 2.0 tombolása közepén sem hiszem, hogy le kéne mondani a web 1.0 hagyományos értékeiről és kiforrott módszereiről, legyen az keresőoptimalizálás, oldaltervezés, user-experience, bármi. Bano a blogján valami olyasmit ír, hogy valójában szinte semmilyen új technológia nem született, csak a modus operandi változott. Egyet értek! Érdekes dolog, hogy azzal, hogy sok ember hirdeti a web 2.0-t és az ezzel járó megváltozó fogyasztói magatartást, egyre több ember alkalmazkodik is ehhez. Eddig is lehetett volna blogot csinálni (gondolom valamilyen szerver oldali nyelven), de nem volt jellemző, csak az utóbbi pár évben. Eddig is lehetett volna social-network oldalakat készíteni, de csak mostanában tört be a tudatba. AJAX, Ruby on rails, OpenLaszlo, CSS. Evolúció.
Ugyanakkor nem tudok szabadulni attól, hogy egy üzleti oldal esetén nem szabad áldozatául esni ezeknek az új technológiáknak, hanem megfelelő helyiértéken kell kezelnünk azokat. Amit meg tudunk csinálni xhtml-ben azt ne akarjuk flash-el megoldani. Viszont ahol egyértelmű előnyt jelent az új módszer, ott bátran éljünk vele.
Optimalizálás szempontjából ugye sem a flash, sem a jelenleg flash alapra építkező OpenLaszlo nem megfelelő. Viszont szerintem nem is arra valók, hogy teljes oldalakat fejlesszünk velük, hanem alkalmazásokat, oldal elemeket (nem menü!), amik a felhasználói élmény fokozása végett indokoltak. Ugyanakkor azt is kérdezhetjük, hogy melyik a célravezetőbb: valid, jól optimalizált xhtml, vagy egy modern, látványos, új eszközökkel készült oldal? Valószínűleg nem fekete-fehér a dolog, és én is abba az irányba húzok, hogy a megfelelő kombináció eltalálása hozza az igazi sikert. Oldala válogatja, illetve az a cél, aminek elérését az oldal szolgálja.
Gyakran érzem még mindig úgy, hogy a web, és ami mögötte van nem tudta levetkőzni azt a tévhitet, hogy itt valami varázslat folyik. It is not a kind of magic. Valójában semmi külöbség nincs az autógyártás és a weboldal gyártás között. Iparos munka, előzetes tervezéssel, folyamatos teszteléssel és utólagos értékeléssel. Ezek a tényezők képviselik az igazi értékeket, mert ha ez nincs, az oldal csak egy lufi lesz, ami szép lehet ugyan, de hasznos nem.