Bármilyen internetes marketing akcióba is kezdünk, már a legelején tudnunk kell, hogy miben mérhetjük le annak sikerességét. Szerencsére rendkívül kifinomult eszközök állnak már rendelkezésre akár ingyen is ehhez, de ezek bemutatását az erre hivatottakra hagyom. Inkább arról beszéljünk, hogy miért mérjünk, mit mérjünk, illetve hogy ha mértünk, akkor mit jelent az, ami látunk.
Miért mérjünk?
Azért mérjünk, hogy egy számot tudjunk tenni a legfontosabb varázsszó, a konverziós ráta mellé. A konverziós ráta (conversion rate - az anglománok kedvéért) az az arányszám, ami megmutatja, hogy a látogatók hány százaléka válik ügyféllé. Ebben az esetben az "ügyfél" szó nem feltétlenül vásárlót jelent mert oldalunk több célból is létrehozhattuk, erre néhány példa:
-
Online és offline értékesítés -> ügyfél = vásárló
-
Lead generálás -> ügyfél = az a személy, aki meghagyja számunkra adatait, hogy felvehessük vele a kapcsolatot
-
Piaci ismertség növelése -> ügyfél = pl. minden új hírlevél feliratkozás
-
Meggyőzés (pl. politikai pártok) -> ügyfél = pl. aki kitölti a pártpreferencia kérdőívet
Ezek csak érzékeltető példák természetesen, amik azt hivatottak megmutatni, hogy nem csak akkor van értelme konverziós rátát számolni, ha online áruházunk van. Azonban minden egyéb statisztikai kimutatás célja erre vezethető vissza, vagyis hogy az egyes marketing akciók hogyan növelik a cégünkkel üzleti kapcsolatba kerülő emberek számát.
Mit mérjünk, és az mit jelent?
3 fő mérőszám szokott lenni a leggyakoribb, ezek pedig a page view, visit, visitor (unique visitor). Lássuk mik ezek a csodabogarak, és hogy kapcsolódnak össze:
-
Page view: ez a legáltalánosabb adat, és semmi bonyolult nincs benne. Azt jelenti, hogy az egyes oldalakat hányszor nézték meg. Gyakran ez látványos méreteket tud ölteni, de nem tudjuk meg belőle, hogy ezt hány ember csinálta, és hány alkalomból.
-
Visit: Ez már egy konkrétabb szám, ami azt mutatja meg, hogy hány alkalommal látogattak emberek az oldalunkra.
-
Visitor: hány személy látogatott el az oldalunkra.
Szemléltetésnek egy egyszerű példa: 100 page view / 10 visit / 8 visitor. Ez lefordítva azt jelenti, hogy 8 ember összesen 10 alkalommal látogatott el az oldalunkra (VIGYÁZAT: az eredmény nem 80. azt jelenti, hogy vagy 2 ember 2-szer jött, vagy valaki 3-szor, míg a többiek 1-szer) és összesen 100 oldalnyitás történt, ami jelentheti azt is, hogy egy oldalt néztek meg 100x, vagy 10 oldalt egyenként 10 alkalommal, továbbá azt is kiolvashatjuk belőle, hogy egy látogatás alkalmával 10 átlagosan 10 oldalt nézett meg az aktuális látogató.
Mit tudunk még kiolvasni ebből? Volt olyan látogató, aki többször visszatért. Ez fontos lehet, mert az emberek általában többször visszatérnek egy helyre vásárlás előtt! Az is jó, hogy 10 oldalt általában megnyitottak, tehát nem tűnt számukra érdektelennek a tartalom. Na a konverziós rátát pedig úgy tudjuk kiszámolni, hogy a feliratkozások/eladások/kitöltött kérdőívek, stb. számát elosztjuk a visitorok számával.
Természetesen számos más dolgot is mérhetünk, de szerintem az esetek többségében ennyi elég lesz. Főleg az elején. Viszont van még egy nagyon fontos dolog, amit nem szabad elfelejteni. Mindig egy időtartamot mérünk, így mindig tudnunk kell, hogy mi a bázis, amihez hasonlítani akarunk.