avagy engedjük, hogy a kereső pókok bejárják, indexeljék oldalainkat! De hogyan? Igyekszem összeszedni azokat a tényezőket, amelyek helyes használatával, vagy mellőzésével sokat segíthetünk önmagnkon.
Pop-up:
Szerintem a pop-up ablak az online média bosszúja. Kevés olyan irritáló mocsokkal találkozni a hétköznapi böngészés közben, mint ezek. De jelen esetben nem a usability szemszögből kell rájuk haragudni, hanem azért, mert az ezekben megjelenő tartalom láthatatlan a keresők számára. Asszem' ezen felesleges túl sokat rágódni. Annyi indokot lehet találni amiért utálhatjuk, hogy bármelyik bíróság röhögve ítélné halálra. R.I.P.
Drop-down menü:
Ez már egy fájóbb pont lehet a mozdulat-addikt designerek számára. A flash oldalakról alkotott véleményemet az első posztok valamelyikében már leírtam, itt más a gond. A JavaScript. Az előugró ablakokhoz hasonlóan ezt is lehet már tiltani egyedileg a böngészőkben, szóval még az is lehet, hogy egy szépen megírt JS kód nem is hoz kellő eredményt. Ezt elkerülendő érdemes használni a <noscript> taget, ami alternatívát ad a böngészőknek és tádáááá, a pókoknak is. Ez ugyanis már html kódolású linkelést jelent. Ez azért fontos, mert a pók úgy halad, hogy szimulálni próbálja a kattintási folyamatot. A JS kóddal ezt nem tudja megcsinálni.
Dinamikus URL:
Mi is ez a valami? Dinamikusnak nevezünk egy oldalt, ha annak tartalma nem egy előre rögzített (állandó) html fileban van, hanem a szerver állítja össze a kliens oldali kérés alapján. Ennek ellenpárja a hagyományos, vagy statikus oldal.
A dinamukus URL-ekkel az a legnagyobb baj, hogy ugyanaz a tartalom más URL-el is megjelenik, és a pókok igyekeznek elkerülni a duplikált tartalmat. Azonban egyre több fontos tartalom jelenik meg ilyen formában (webshopok, vállalati honlapok stb), így a keresők is igyekeztek alkalmazkodni. Ennek köszönhetően van néhány kivétel amikor ezek az oldalak is indexelésre kerülnek:
-
ne legyen kettőnél több paraméter (? és & jelek utáni cuma)
-
ne legyen az URL extrém hosszú (asszem 1000 karakter a limit). Ez hülyén hangzik, de mondjuk agyon biztosított tartalmaknál elborulhat a webmesterek agya.
-
ne használjunk session ID-kat. Ezek arra szolgálnak, hogy a rendszer tudja melyik látogató nézi épp az oldalt. Viszont az ID-től függetlenül a tartalom ua., így a fent aposztrofált duplikált tartalom indexelése forogna fent.
Ha nem tudjuk elkerülni ezeket a dolgokat, akkor van egy megoldás, ami segíthet. Legyen egy nagyon profi, és részletes sitemap, terméklista vagy valami hasonló, ami fix, normál linkelési technikával. Ezeken keresztül pl. eljuthatnak a pókok az összes termékoldalra. Azért ez nem jolly joker, szóval figyeljünk oda a többire is.
Redirect:
Más néven átirányítás. Gyakran használt eszköz, mivel az URL-ek változhatnak bármilyen okból. Ennek van 2 rossz, és 1 jó megoldása:
-
ROSSZ - JavaScript redirect
-
ROSSZ - Meta refresh redirect
-
JÓ - Szerver oldali átirányítás
Az első kettő azért rossz mert egyrészt a pók nem követi a JS-t, másrészt meg sok spammer visszaélt ezzel a módszerrel. Bejáratott URL-ről átirányítani a látogatót egy újra, ahol tök más tartalom van.
A szerver oldali átirányítás viszont jó megoldás. Jelzi a póknak, hogy megváltozott az URL, és ekkor a kis nyolc lábú a) elmegy az új oldalra b) az indexben átírja az URL-eket és így a találati listában nem kerül hátra az adott oldal.
Kerüljük továbbá a flash-t, a frame-es szerkezetet, de szeressük nagyon az oldaltérképeket!