Időről időre az ember elgondolkozik azon, hogy mégis mi a fenéért kell ennyit vesződnie a keresőoptimalizálással. Sziszi-fuszi munka, amibe szinte végtelen energiát lehet fektetni, és mégis nagyon könnyen dugába tud dőlni miattad, Kedves Internet Használó....hogy Jabba nyaljon arcon...
Alapvetően mindegy, hogy offline vagy online gondolkozunk, az egyik legnehezebben megválaszolható kérdés a fogyasztói motiváció miértje. Ki, mit, miért és miért pont akkor, úgy, annyiért, annyiszor? Olyan kérdések ezek, amik bár általánosak, mégis az ezekre adott válaszok azok, amelyekre reagál, illetve amiket befolyásolni akar a marketing. Nincs ez másként az online hadszintéren sem.
Mivel azonban nem érdemes egyenként foglalkozni az arcokkal, próbáljunk kategorizálni. Egy példa erre:
· Azok, akik konkrét céget keresnek, csak nem emlékeznek a pontos URL-re
· Azok, akik valamilyen problémára keresnek megoldást
· Azok, akik konkrét terméket keresnek
Az első kategória talán a legegyszerűbben kezelhető. Abszolút tudatosan keresnek, ráadásul a cég nevére, ami ugye egyedi azonosítóként is felfogható, így a kulcsszóverseny nyertesei nagy valószínűséggel mi leszünk, vagy egy velünk szoros üzleti kapcsolatban álló másik gazdasági szereplő. Piece of cake.
A második kategória már kemény dió. Ők azok, akik a kereső kifejezések végtelen számú kombinációjával tudnak előállni, értelmi szint, környezet, aktuális alkoholszint stb. függvényében. Itt már minden erőnket össze kell szednünk, különben magunk felé nyitjuk ki a lézer kardot. Pl. Tegyük fel, hogy a nagykönyvet megszégyenítő módon optimalizáljuk online katalógusunkat az LCD TV, Plazma TV, DVD játékos kifejezésekre, de kiderül, hogy a keresők közül 10-ből 6-an arra keresnek rá, hogy "szórakoztató elektronikai cikkek". Bukó? Valószínűleg, de nem feltétlenül! Erről kicsit később*.
Mit akarnak ezek az emberek? Ők válaszokat akarnak kapni a kérdéseikre úgy, hogy nem tudjuk mit fognak kérdezni, pláne azt, hogyan. Ezek az emberek olyan oldalakat fognak előnyben részesíteni, ahol nem termékleírásokat, hanem probléma megoldásokat, azok összehasonlítását találják. Jaaaa, hogy egy ilyen oldalba azért bele lehet csempészni a konkrét terméket javaslatot is? Miért ne, de ne az legyen a domináns. Ugye az a cél, hogy ezeket a látogatókat olyan információval lássuk el, ami ösztönzi őket arra, hogy megnézzék a konkrét termékkínálatunkat is, majd abból vásároljanak sokat drágán.
Most azt a részt nem érinteném, hogy mennyire szorosan össze kell dolgoznia a szövegírónak, a programozónak és annak, aki az optimalizálásért felel, hogy minden klappoljon, mert szerintem világos a képlet. Nagyon.
Mégis hogyan lehet akkor kiválasztani azokat a kifejezéseket, amikkel nagy valószínűség szerint megtalálnak minket, ha nem vagyunk Jedik, boszorkányok, UFO-k, hogy kiolvassuk a reggeli cigiből?
Egyrészt vannak okos kis segédeszközök, amik segítenek a választásban, megmutatják hogy adott témában mely kifejezésekre kerestek a legtöbbször. Fogyasztói felméréseket kereshetünk, stb. Összefoglalva: technikai eszközökkel.
Másrészt, és ez legalább olyan fontos, gondolkodjunk, és tervezzünk. Valamelyik korábbi postban már említettem, hogy ne cégspecifikus bullshittel tömjük tele az oldalunkat, hanem próbáljunk a látogató agyával gondolkozni. Mi mire keresnénk rá, ha magunkat akarnánk megtalálni? Skizofrén helyzet, de ez van.
A harmadik kategóriába tartozók szintén inkább a céltudatos keresők közé sorolhatók, mert ők már pontosan tudják mit keresnek, gyakran konkrét márkanevet, hovatovább típust. Itt is egy fokkal könnyebb helyzetben vagyunk, mint az előző esetben. Jól tudnak működni a katalógus oldalak, termékleírások. Ezek az emberek már nem általános dolgokat keresnek, hanem konkrétumokat várnak el: termék specifikációt, árat, vásárlási lehetőséget.
Fontos dolog, hogy egy ember nem csak egy kategóriába tartozik. Lehet, hogy pontosan tudja melyik Tv-t akarja megvenni, de nem emlékszik a Delta Airlines weboldalának címére, és tele a hócipője azzal, hogy a vakondok állandóak széttúrják a döngölt gyepet a kertben. Máris egyszerre mindhárom kategóriába beletartozik. Másik lehetőség, hogy valaki általános infot keres azért, hogy később konkrét terméket tudjon venni. Lehet kombinálni nyugodtan tovább.
A végére pedig idebiggyesztem akkor a *-os gondolatot:
*Minél hosszabb és konkrétabb a keresőkifejezés, annál közelebb áll az adott látogató a vásárláshoz.
Az erő legyen veletek...