user - SEO, SEM blog

Keresőoptimalizlás, SEO, user experience, Open Laszlo

Keresőoptimalizálás nagyvállalatok esetén

2006.12.29. 10:52 user

Mint a legutóbbi postban jeleztem, megpróbálkozom azzal, hogy rávilágítsak arra, hogy miért nehezebb egy nagyvállalat sok oldalból álló internetes megjelenését optimalizálni, mint egy kisvállalat pár lapos cuccát. A magyarázathoz rögtön az elején szükségem van egy freitamásizmusra, mert igazából a lényeges különbségek nem szemmel láthatók, hanem abban, ami "mögötte van".

Az alapvető technikák, és legfontosabb követelmények megegyeznek:

  • Az oldalak legyenek indexelve (minél több)
  • Találjuk meg a megfelelő kulcsszavakat
  • Írjunk megfelelő tartalmat, és azt tartsuk naprakészen

De hasonlítsuk össze azt a folyamatot, amíg az igény egy új oldal/tartalmi frissítés létrejöttétől annak elkészüléséig, és publikálásáig tart. Itt már lényeges különbségek vannak.

Tegyük fel, hogy nekem van egy cégem, ami műmelleket és vibráló nyelvű gumifejeket árul, és én vagyok az is, aki a cég web oldalait készítem. Nincs igazából szükségem semmi bonyolult dologra, és túl sok tartalomra sem. Ekkor a fent aposztrofált folyamat ugye abból áll, hogy én kitalálom, hogy mostantól afro-amerikai műmell/fej is kapható nálam, és ezt jeleznem kell az oldalon. Leülök a géphez, és szépen begépelem amit akarok. Mivel SEO-tudatos vagyok, ügyelek arra, hogy a jó előre kitalált kulcsszó(szavak) szerepeljen(ek) a title tag-ben, a megfelelő meta tagekben, a címsorokban stb. Ha nem vagyok túl béna, akkor kb 1 óra alatt kész is, és mivel tutira akarok menni, ezért rakok egy linket a "főoldalamra", illetve a az álnéven futó 39 blogomra is. Wunderbar, kiáltott fel hűsünk megkönnyebbülten /by Ace Ventura/

De hogy történik mindez, ha mondjuk egy kurva nagy multinál vagyok a felelőse a webes ügyeknek, és mint olyan egyik irányba megmondó ember, másik irányba rabszolga vagyok.
Na itt már büdösebb a leves, de nem ehetetlen.
Először is, ha valaki az olvasók közül dolgozik, vagy dologzott multinál, az tudja, hogy leggyakrabban elhangzó szó egy ilyen cégnél az, hogy process (vö: így ke' csinányi vagy kirúglak a 'csába!). Ez alól az internetes munka sem kivétel. Alant álljon egy példa, hogy miként is működhet ez:

Mondjuk megjelenik egy új termék, és azt kell az összes országban, ahol a cég jelen van feltűntetni a weben. Ekkor a cég központjában megcsinálják az oldalt, a saját nyelvükön. Ezt az őssejtet eljuttatják az összes országba. Ott azt általában egy külső fordító cég lefordítja, azt a marketing osztály korrektúrázza, majd a javított anyagot még egy párszor újra. Elkerül a végleges tartalom a helyi webmesterekhez, akik megcsinálják az oldalt, és publikálják az oldalt.

Bonyolult-e vagy? Nem a faszt!

Végezzünk gyorsan egy gap-analízist, vagyis lássuk hol tud el elcsuszni a dolog.

1. Már akkor eleve rosszul írják meg a honlap tartalmát, illetve rossz kulcsszavakat választanak, amikor az eredeti oldal elkészül. Ha az eredeti oldal tökéletes, akkor

2. a fordító cég simán elkúrhatja a fordítást. Fogalma sincs mit jelent az, hogy kulcsszó, nem a megfelelő szinonímát használja, és olyan lesz a végtermék, mintha egy kínai fordítóautomatika csinálta volna. Ha tökéletes a fordítás

3. a marketing osztály azt látja, hogy néhány szó túl sokszor szerepel egy szövegrészben, ami szembe megy a trendi kopirájting szabályaival, és inkább szinonímákat szül. Hogy pont a legjobb kulcsszót taposták a sárba, azzal nem törődnek. Ha ez nem következik be

4. a webmester szarik mindenre, mert éppen Quake 3-t játszik "Hurt me plenty" fokozaton, és rutinszerűen kilöki az oldalt a www.cegneve.co.hu/prod103215115512ID&nbaskdf3?camp URL-el.

Na akkor lássuk ezzel mit is értünk el. Elment egy valag lóvé, mire a processen végigvertük a cuccot, és kaptunk egy marék szart. Lényegében azt akartam érzékeltetni, hogy a nehézség abban rejlik, hogy a folyamat minden egyes szereplőjének SEO-tudatosan kell gondolkodnia. Ez alól kivételt jelent a fordító cég, és pont ezért van a marketing osztálynak nagyon fontos szerepe. Nekik kell ugyanis odafigyelni arra, hogy az amúgy nyelvtanilag helyes fordítás webtanilag (bocs...nyelvújítottam picit) is helyes legyen. Vagyis hogy a szóismétlés egy web oldal esetében nem feltétlenül rossz. Hogy a megfelelő helyeken ismétlődjenek a megfelelő szavak, stb. A webmester feladata ezen tényezők forráskódba történő beillesztése, a tag-ek megfelelő használata, illetve a kereső-pókok szabad átjárását biztosító technikai háttér biztosítása. Az URL-es példa sem légből kapott, ugyanis a session id-k, meg hasonló dinamikus weboldalaknál gyakran látott URL-ek nem segítik a keresőoptimalizálást, és a látogatónak is jobb, ha beszédes a link, pl. szerepel benne a legfontosabb kulcsszó.

A sok probléma mellett természetesen vannak előnyök is, amiket érdemes átgondolni, és kihasználni. Az egyik legfontosabb az, hogy ezeknek a cégeknek általában jól ismert a neve. Ez ugye azért fontos, mert egyre több ember használja az internetet elsődleges információ forrásként, és ha ismerik a nevünket (tudják mit csinálunk), akkor cégnév alapján is keresni fognak, amire pedig nagyon egyszerű #1 helyen megjelennünk az organikus listán. Szintén előnyt jelent, hogy a domain név jól ismert a keresők számára, és jó esetben viszonylag jó (6+) a PR értékünk. A sok oldal lehetővé teszi, hogy kereszt-linkeket használjunk az oldalak között. Ez segíti a kereső-pókokat is, oldalunkra mutató linket jelent, és nem utolsó sorban a látogatót is tudjuk vele irányítani, illetve meg tudjuk könnyíteni a dolgát, ha összetartozó dolgokat keres.

Dilemma: Minden oldalt optimalizáljunk, vagy emeljünk ki néhány fontosat, és onnan tegyük a többit elérhetővé?

A válasz nem olyan egyszerű. Természetesen az a legjobb, ha minden oldalunk 100%-ig optimalizált, de ugye ez iszonyatosan sok meló, és csinálja az, akinek hat anyja van. Ha csak néhány fő oldalt optimalizálunk, akkor viszont meg arra van esély, hogy sok oldalunk láthatatlan marad. Keressük meg a középutat, legalábbis az elején. Legyen néhány kiválasztott oldal, amit 110%-osan megpróbálunk optimalizálni, értelem szerűen általánosabb keresőkifejezéskre, és nagyon ügyeljünk arra, hogy piramis szerűen innen kiindulva minden oldal elérhető legyen. Halott linkek nem lehetnek! Az innen elérhető specifikusabb oldalakat pedig "title", "meta" is "h" tag szinten optimalizáljuk. Ha ezek már megvannak, és működnek, akkor el lehet kezdeni a speciális oldalakat finomhangolni. Érdemes sitemap-et is készíteni, statikust, vagy dinamikust, és ezeket az oldalakat manuálisan regisztrálni a keresőkben.

A lényeg a következetesség. Ha egyszer elhatározzuk, hogy a SEO-t beépítjük a stratégiába, utána már nincs kiszállás, mert az összes addigi munkánk kb elveszti az értékét, ami nem jó érzés.

Magyar nagyvállalat esetén az egyenletből ki kell vonni a fordíási részig a tényezőket, de onnantól megegyezik a dolog.

BUÉK,

user

5 komment

Címkék: keresőoptimalizálás oldaltervezés nagyvállalat

A bejegyzés trackback címe:

https://user.blog.hu/api/trackback/id/tr6724845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attila 2007.01.03. 07:19:15

Megtaláltam az oldalt, rögtön fel is vettem RSS. Hajrá, tanulságos.

user 2007.01.03. 09:30:22

Köszi, igyekszem.

Damjanovich Nebojsa · http://www.damjanovich.hu 2007.01.03. 11:03:24

Szinte mindenben egyetértek!

Multiknál a gond a tudatlanságban van, aztán az ebből fakadó félelemben és végül az ebből fakadó aroganciában. Talán 10 multi cég Magyarországon jól csinálja a keresőmarketinget, pedig ez sok pénzt megtakarítana nekik

(bocs, hogy nem írtam trágárúl)

Nebojsa

user 2007.01.03. 13:17:34

Ami még nehezítheti a dolgot az az, hogy sok multi viszonteladókon keresztül értékesít csak, így azokkal is versenyeznie kell, sok esetben saját márkanévre. Ez persze nem mentség.

P.S: a trágárságért nem kérek elnézést, de a bújtatott célzást tudomásul veszem, és igyekszem csiszolni a dolgon ;-)

Damjanovich Nebojsa · http://www.damjanovich.hu 2007.01.03. 13:36:16

:-)

p.s. tudod, én rosszul beszélek magyarul :-)
süti beállítások módosítása