user - SEO, SEM blog

Keresőoptimalizlás, SEO, user experience, Open Laszlo

RIA

2007.08.12. 23:15 user

Avagy Rich Internet Application. Miért jó? Mire jó? Jó-e? Hangosan gondolkozom...

A RIA-val kapcsolatban több hangzatos kifejezés is eszünkbe juthat, úgy mint user experience, web 2.0, és úgy általában a modern web. Amiről e post keretein belül elmélkednék az viszont ennek a technológiának (legyen az flash, flex vagy openlaszlo) a használata, vagy épp nem használata.

Nem szabad elfelejtenünk, hogy az internet használói között elenyésző azok száma, akik hardcore user-ként lesik a legújabb módszereket, technológiákat, és behánynak az index.hu egyszerűségétől. A többség nem tudja, hogy mi miért történik, mikor klikkel az egérrel, és hogy miért az történik ami. Lássuk be, magasról szarnak rá. Őket az érdekli, hogy ha beírja, hogy www.ingyenpina.hu, akkor két kattintás múlva könyékig turkálhasson az elsődleges női genitáliában, nem pedig az, hogy fade-eljen be a muff, és mouse-over-re legyen full screen, majd drag and droppal húzza át a Kosárba.

Haladjunk ezen a példán tovább. Default User-ünk 42 éves hentes, aki vett a fiának számítógépet, hogy az tudjon hálózati gyilkolni. A kollégái már mind vettek a gyereknek ilyen izét, és mongol idióta módjára vigyorogva mondják neki, tudta-e, hogy annyi pinát találhat a neten amennyit elképzelni sem tud? Erre a jóember éjjel leül a gép elé, és báránybéltől mézgás ujjaival begépeli a haveroktól kapott URL-t. Majd várja a csodát.

Eddig mindkét szál közösen fut, és itt válik ketté a történet.

RIA - 1. verzió: Bátortalan egérmozdulatokat téve azt látja, hogy minden megmozdul, megnő, elhaványul, élesebb lesz, és még mindig sehol semmi muff. Zavar, újrapróbálkozás, zavar, majd jó esetben siker, rossz esetben kikapcs.

RIA - 2. verzió: You must have Macromedia Flash 9 installed to view this website. ?!?!?!? Azbesztmegbaszta.

Ez esetben azt hiszem nem egy szélsőséges példát hoztam fel, hanem egy elég életszerűt. A lényeg, hogy tudnunk kell ki fogja látogatni az adott oldalt, amibe szeretnénk RIA megoldást beépíteni, mert nem önmagunkat akarjuk szórakoztatni vele. Persze, ha az ügyfél ragaszkodik hozzá, akkor kapja meg, amit akar. Arról nem is beszélve, hogy többet lehet számlázni egy RIA melóért, viszont ha nem hozza a várt eredményeket és az ügyfél a pofánkra mászik az hosszú távon megéri-e?

Vannak persze olyan célközönségek, akik kifejezetten fogékonyak az ilyesmire, és ott aztán orrba szájba lehet nyomi az interaktivitást, meg az animációt.

Az átlag viszont valahol szerintem a kettő között van. Legyenek RIA elemek egy oldalban, ahol van hozzá adott értékük, de ne legyenek ott, ahol csak önös célt szolgálnának.

Érvek? Ellenérvek? Tényleg kíváncsi vagyok!

 

1 komment

Címkék: flash dilemma flex ria openlaszlo

A bejegyzés trackback címe:

https://user.blog.hu/api/trackback/id/tr41138498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jf 2007.08.13. 00:48:22

"RIA - 2. verzió: You must have Macromedia Flash 9 installed to view this website. ?!?!?!? Azbesztmegbaszta."

Muhahaha, hát ja.

A RIA-ben azt tartom fasságnak, hogy minden OS-nek van egy natív grafikus felhasználói felülete, ami az adott rendszeren a leggyorsabb és legkönnyebben használható. Mi értelme van még egyszer leprogramozni ugyanezt Flashben?
süti beállítások módosítása